Mobiliteit

  • We kregen enkel snelwegen bij waar het niet nodig was

    We kregen enkel snelwegen bij waar het niet nodig was

  • slide
  • slide
Mobiliteit mag niet langer stilstaan
Mobiliteit moet worden open getrokken, niet dichtgespijkerd
Praktische oplossingen zijn echt dat: Praktisch...
Het is een stevige misvatting, dat mobiliteit zou verbeteren door steeds meer restricties op te leggen. Het is zo dat je met restricties bepaalde groepen extra ruimte kan geven ten koste van andere weggebruikers, maar je kan nooit algemeen mobiliteit verbeteren door verbod..

Awoe aan de beperkingen...

De opbod van partijen om alles in het verkeer moeilijker te maken topt niet: De rijbewijzen worden niet aleen veel duurder, maar het is ook nog eens veel moeilijker geworden om het te behalen. In Nederland gebeurt net het omgekeerde en wordt behalen van rijbewijs steeds makkelijker. 

De snelheid is niet alleen waar nodig, maar ook overal elders flink naar beneden gehaald. Niemand twijfelt aan het nut van een zone 30 als het aan een school ligt, en als het tijdens de schooluren geldt. Maar terwijl nederland terug de snelheid op snelwegen naar 130 wordt verhoogd is hier alle snelheid op gewestwegen van 90 naar 70 verlaagt. Het enige motief was een besparing, omdat er dan minder borden moeten gezet worden op die plekken waar het inderdaad wel nuttig/nodig is om de snelheid even te verlagen.

In Antwerpen (en binnenkort in zowat alle Vlaamse steden) mag je ondertussen enkel nog met nieuwe wagens binnen. Het mag de grootste en meest verbruikende SUV zijn, maar zelfs met een golfje met catalysator die iets te oud is komt er niet meer door. Het is tegelijk hilarisch en diep triest dat de luchtkwaliteit ondertussen slechter geworden is dan ervoor. Ondertussen hebben duizenden mensen tienduizenden euro's opgehoest om dan maar een perfecte auto te vervangen door een nieuwe...